Sykkelvettregler


10 sykkelvettregler fra NCF
For din og andres sikkerhet ved trening på trafikkert vei

 

  1. En sykkel er definert som kjøretøy. Alle kjøretøy, herunder også sykler, skal
    bruke kjørebanen i treningsformål. Syklende kan også bruke vegens høyre
    skulder jf. trafikkreglene § 4 og § 5.
  2. Trafikkregler skal overholdes, hold til høyre og vis hensyn til øvrige trafikanter.
    Gi tydelig tegn om hvor dere skal.
  3. . Fakta om forbikjøring.
    A: Syklende har rett til å kjøre forbi på høyre side og kan ved kø passere
    denne på vegens skulder jf. trafikkreglene § 5, § 12c og § 18-1.
    B: Forbikjøring skal utføres uten å volde fare, hindre eller unødig forstyrre
    den forbikjørte jf. trafikkregler § 12-3. SLF og NCF anbefaler 1,5m avstand
    mellom bil og syklist ved forbikjøring.
  4. Er det mange på trening – del dere i flere mindre felt på maksimalt 10-15
    syklister.
  5. Ligg maksimalt to i bredden og vis hensyn, slipp frem trafikken på passende
    steder om det dannes kø.
  6. Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten
    har vikeplikt for de gående jf. trafikkreglene § 4.
    Er det naturlig og tilrettelagt for bruk av sykkelveg – vær konsekvent og la
    hele gruppen enten følge vegbanen, eller sykkelvegen
  7. Ved punktering og andre uhell som fører til stopp skal alle i gruppen trekke
    helt ut av vegbanen.
  8. Ta hensyn til andre ryttere, hold jevn fart. Unngå unødige og plutselige
    endringer i feltet. Hold linjen din og ikke endre posisjon uten at du gir signal.
    Når du skal spise, legger du deg bakerst i gruppen
  9. Bruk alltid hjelm og godkjent lys – hvitt framlys og rødt baklys ved sykling i
    mørket.
  10. Ikke stå på retten din for enhver pris, da det er du som taper og blir skadet
    ved ulykke.