Rittrapport: ColorLine SetesdalTour 2015

CLST_stravalogg

 

Bokn SK hadde 8 ryttere til start til årets CLTS, startende i 3 forskjellige puljer. Her er rapportene fra hver enkelt pulje vi hadde syklister i.

SuperSpeed

Ca. 40 mann startet på kaien i Kristiansand  morgen. Målsetning om 0530 virket innen rekkevidde for det ble kjørt knallhard fra start. Etter 7 kjørte mil var farten på 38 km/t i snitt nådd, en fart som måtte holdes for å nå 05:30. Siden Superspeed ikke er noen lag/tidspulje, men der det gjelder å være første mann i mål, startet taktikken når vi hadde kjørt 13-14 mil. Da var det flere som ikke var med å tok føringer, noe som gjorde det tyngre å holde farten oppe. Undertegnede hadde gode bein, og det gikk greit å sitte i rulla. Men… det var nok mangel på mat som jorde at hammeren traff ganske så hard når det gjenstod 4 mil. Da måtte jeg slippe feltet som var ca 20-25 stk igjen og syke meg opp til de siste milene med motvind og fullstendig tomme bein. Med god hjelp fra Tom Inge som kjørte følgebil, langet han meg cola før Byklebakken og stod klar med regnjakken da regnet kom, kom jeg meg så vidt inn til Hovden. Dette var det første lange rittet på 3 år og det merkes. Uansett så var mottagelsen av familien og venner  super når jeg kom i mål. Målsetningen ble ikke nådd, men… neste gang…. Da kommer alt til å gå så mye bedre…

– Kjell Olav Skelde

superspeed_kjellOlav



6,5 timers pulje med kaptein.

6.5t_BSK_01

Klokka er 0530 i startområdet for årets ritt mellom Kristiansand og Hovden. 210 km.

Fredrik Faye, Terje Hognaland, Trond Foss, Ronny Taraldlien og Helge K. Nilssen fra Bokn Sykkelklubb er klar for å ta fatt på Setesdalen.  Vi er småspente alle sammen, Har vi fylt opp med nok mat og drikke..? har vi kledd oss riktig? Værmeldingen er ikke på vår side.                                                Men skulle det ikke gå etter planen er Kristian Nilssen ute langs løypa med bil om vi skulle trenge skyss.

I samme pulja stiller også 55 andre syklister fra ulike sykkelklubber.  Vi har alle samme målsetting..,  å nå Hovden på 6,5 timer. Dvs. snittfart på over 32 km/t.   Arrangørklubben KCK stiller med to kapteiner som skal piske oss oppover dalen.

Pulja blir delt i to. 30 stk i rulla i front og de resterende 30 i «sekken» bak.  Vi stiller selvfølgelig frivillig i rulla. Må jo være med å gjøre jobben. Dessuten er det kjempegøy å kjøre rulle når den fungerer.

Starten går 05.57 presis og vi er i gang.  Allerede før vi kommer oss ut av byen er det noen bak i feltet som tuller det til og går i bakken.  Dette hindrer ikke oss i front noe.

Kapteinen får fart på feltet og etter ei mil kommer vi til de første stigningene. 1,5 mil og 320 høydemeter seinere er vi oppe og kan sette opp farten igjen innover Setesdalen.

Det holdes relativt høy fart. Trond Even Wanner, kapteinen i rulla, roper at vi «må holde førti på fladane folkens… vi ligger litt etter skjema».

Vi passerer mange puljer oppover dalen. 24 puljer startet fra Kristiansand før oss.

Første matstasjon ved Hornnes passerer vi uten å stoppe. Ikke tid til det, og vi stopper ikke før etter 96 km ved matstasjonen på Bygland.  «3 min. pause folkens»  roper kapteinen. Hadde knapt fått foten ut av pedalen og drukket et glass med sportsdrikk før vi hører.. « 6,5 timers gruppa starter om 30 sekunder»   What the f…ck…, han sa jo 3 minutter..!!!  Ja,ja her er det bare å henge på.

Bokn Sykkelklubb ligger hele tiden framme i rulla og jobber godt for å holde oppe snittfarten, og ved neste matstasjon etter 160 km ved Valle er det flere som så smått begynner å kjenne kjøret, og 3 min. stopp her er kjærkommen. .

 « 6,5 timers gruppa starter om 30 sekunder» Neimen ka  f…..!!  Brødskiva slukes, Ronny klipper strålen i buskaset og av gårde igjen.  Dette klarer vi…!!  Hovden neste stopp..!!

Fra Valle og oppover Byklebakkene til Hovden er det ikke samme gode funksjonen i rulla. Folk begynner å bli trøtte og ukonsentrerte. Noen skifter rekke før de kommer fram for å slippe å dra noen sekunder. Det blir «trekkspill» tidt og ofte og bakkene går i relativt moderat tempo. Innover Berdalen mot Hovden tar det seg noe opp igjen selv om det er motvind , regn og 3 plussgrader.

Hovden 500M .  Skiltet i veikanten levner ingen tvil. Vi er framme, vi klarte det. Riktignok 14 minutter etter målsettingen  på 6 timer og 30 minutter.

De minuttene setter vi på værkontoen. Kald motvind og regn de siste 5 -6 milene slukte de 14 minuttene. BSK`erne gjorde en god innsats helt framme i pulja fra start til mål og er godt fornøyd med sluttiden. 6.44.35.  Snittfarten ble 31,1 km/t

Vi sitter igjen med et godt helhetsinntrykk av arrangementet

Matstasjoner, arrangørbiler langs løypa, liv og røre langs veien, målområdet og ikke minst kapteinen i pulja.

– Helge Kristian Nilssen



Team Challenge4you (Morgenfuglene 10t)

Team_c4u

Challenge4you (ekstern lenke) hadde som mål å få alle samlet til mål. Vi var totalt 22 syklister, alle med forskjellig nivå. For noen var dette deres aller første ritt.
Stian Torland er motoren rundt konseptet, og han har fått samlet sammen syklister fra stort sett hele landet. Fra Bokn SK var Lars Øyvind Alvestad og Kjetil Vatnaland.

Vi skulle avgårde fra kaien klokken 05:03. Det ble litt kaos ved starten, da en god del ryttere ble stoppet i slusene på grunn av manglende lys. Dette førte til at vi den første halvtimen kjørte splittet. når vi etterhvert fikk samlet hele gruppen og kommet oss i de posisjonene vi skulle kunne vi øke tempo litt.

Ettersom det var så mange syklister som ikke har syklet sammen tidligere, og mange ferske, ble det kjørt en relativt liten rulle i front med en stor sekk bak. Undertegnede og Kjetil fikk oppgaven i å være først i sekken, som fungerer som en fartsholder og for at andre ikke skal gå inn i rulla.

Vi hadde en flott oppbacking fra “følgebiler” og fotobiler som var med å lagde god stemning.
Det var planlagt 2 matstopp, der det var linet klart kasser med mat og drikke +tørre klær, som var klargjort kvelden før. Dette fungerte helt utmerket, selv om det like før 2. stoppet ble litt kaotiske tilstander da en del av gruppa plutselig svingte inn på en av de offisielle matstasjonene.

Etter 2. stopp var det tydelig at folk var blitt mer trygge på å ligge tett på hjul og vi fikk en bra flyt.
I bakkene ble det kjørt veldig rolig og kontrollert for at ingen skulle dette av for mye her, og etter at Byklebakkene var beseiret, og vi så at alle enda hadde godt mot, var vi sikre på at dette skulle holde helt inn.
Vi fikk opp et bra tempo inn mot hovden, og alle hang med. Det var en veldig bra følelse å kunne se skiheisene og sentrum som nærmet seg sakte men sikkert.

Etter målgang var det bare å hive inn på med Hovden-suppe og få i seg litt varme.
Vi tok inn på hyttene på Hovden Fjellstoge hvor vi tilbrakte kvelden med nydelig hjemmelaget pizza og noe godt i glasset.

Takk for turen alle i Team Challenge4you, dere er en herlig gjeng!

dere kan lese mer om Challenge4you sin veldig godt skrevet oppsummering her: www.challenge4you.com

– Lars Øyvind



Litt mer bilder

6.5t_fredrik 6.5t_bsk 6.5t_over-brua 6.5t_helge_ronny

6.5t_terje

 

c4U_loa_kjetil c4u_loa